Co to znaczy outsourcing i jakie są jego rodzaje?
Działasz w branży e-commerce? Chcesz się dowiedzieć, czym właściwie jest outsourcing? Poznaj rodzaje usług outsourcingowych. Sprawdź, na czym polega oraz jakie korzyści czekają Twoją firmę, jeśli zdecydujesz się na usługi profesjonalistów. Czym jest outsourcing pracowniczy, dowiesz się z naszego tekstu! Zapraszamy do jego lektury.
Co to jest outsourcing? Charakterystyka
Definicja outsourcingu podaje pochodzenie z 3 angielskich słów. Outside-resource-using oznacza użycie źródeł zewnętrznych. Dzięki zawartej umowie firma specjalistyczna w konkretnej dziedzinie przejmuje część obowiązków innego podmiotu, a więc przedsiębiorstwa. Sposób zarządzania w ten sposób najczęściej stosuje się w księgowości, audycie, szkoleniach, zaopatrzeniach czy administracji kadrowej lub IT.
Przeczytaj również: Outsourcing pracowniczy – jakie są zalety tego rozwiązania?
Czym jest outsourcing pracowniczy?
Outsourcingiem pracowniczym nazywa się leasing pracowniczy. Oznacza to „wynajęcie” pracowników innemu podmiotowi. Warto w tym celu zapoznać się z decyzją Sądu Najwyższego z 2019 roku. Zlecenie pracy pracownikowi na rzecz innego podmiotu nie wiąże się z nawiązaniem stosunku pracy z innym pracodawcą. Nie wiąże się także z próbą ominięcia przepisów.
Przeczytaj również: Zatrudnienie zewnętrzne, czyli outsourcing jako strategiczne narzędzie biznesowe
Co jest przedmiotem outsourcingu?
Na przedmiot outsourcingu składają się różne czynności. Nie przeprowadza się go w przypadku podstawowej, a więc strategicznej działalności firmy, a więc core business. Zwykle dotyczy to takich czynności jak:
Przeczytaj również: Jak zatrudniać cudzoziemców bez konieczności załatwiania formalności?
zajmowanie się sprawami logistycznymi i transportem,
prowadzenie rachunkowości i księgowości,
zajmowanie się rekrutacją i sprawami kadrowymi,
wykonywanie wewnętrznego audytu,
kwestie gastronomiczne,
zarządzanie informatyczną siecią,
obsługiwanie nieruchomości,
sprzątanie,
organizacja szkoleń,
marketing i reklama.
Jakie obszary oddaje się w usługi outsourcingowe?
Z firmy oferującej outsourcing skorzystaj, jeśli działasz w następujących obszarach:
szkoleń,
obsługi klienta,
administracji funkcji kadrowych,
administracji informatycznych systemów,
zaopatrzenia,
podatków,
finansów i rachunkowości,
audytu wewnętrznego,
rozporządzania trwałymi środkami,
zarządzania dokumentami i wydrukiem.
Jakie są rodzaje outsourcingu?
Standardowy podział bazuje na miejscu oddelegowania zadań. W związku z tym wyodrębnia się następujące rodzaje outsourcingu:
kontaktowy – zewnętrzny,
kapitałowy – wewnętrzny.
W przypadku zewnętrznego sprowadza się to do zlecenia wykonania zadań zewnętrznemu podmiotowi gospodarczemu. Z kolei kapitałowy opiera się na założeniu spółki-córki. W ten sposób przejmuje się określony umową obszar działalności przedsiębiorstwa.
Twoja firma świetnie funkcjonuje, a obowiązki wzrastają? Zastanów się nad skorzystaniem z usług firmy zewnętrznej. Przygotowane i przemyślane rozwiązanie może przynieść Twojemu biznesowi wiele korzyści.
Wyróżnia się także inny podział – ze względu na zakres operacji. Wówczas outsourcing pełny sprowadza się do zlecenia wszelkich obowiązków firmie, która oferuje dany rodzaj usługi. Z kolei selektywny tylko części z nich. W przypadku pierwszego przykładem mogą być centra logistyczne, które są połączone z magazynowaniem oraz pełną obsługą klienta. Selektywny natomiast wiąże się na przykład z wynajęciem przedsiębiorstwa zewnętrznego do pomocy w związku z działaniem magazynu.
Jakie są zalety outsourcingu?
Do głównych korzyści z outsourcingu zalicza się możliwość skupienia się na podstawowych celach działalności. Poza tym umożliwia utrzymanie niższego poziomu zatrudnienia. Oznacza to wykwalifikowany personel, który działa przy wykonywaniu podstawowych zadań. Poza tym wiąże się z zapewnieniem najwyższej jakości usług, które bazują na doświadczeniu czy specjalizacji firm, które je świadczą. Ponadto zmniejsza nakłady inwestycyjne w ramach utrzymania bazy technicznej i organizacyjnej w stosunku do działalności. Przy tym odciążeniu ulegają działy firmy. Dotyczy to zaopatrzenia i rekrutacji.
Poza redukcją kosztów outsourcing pozwala na uniknięcie zatrudniania dodatkowych osób i prowadzenia szkoleń, które nie są aż tak ważne. W ten sposób Twoja firma może wzmocnić przewagę na rynku.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana