Jak napisać podanie o pracę?
Dopiero zaczynasz swoją karierę zawodową? Firma, w której chcesz pracować, nie prowadzi aktualnie rekrutacji? W takiej sytuacji rozwiązanie jest tylko jedno: przygotowanie podania o pracę. Z naszego artykułu dowiesz się, z czego powinno się ono składać. Sprawdź, w jaki sposób je napisać, aby było atrakcyjne dla pracodawcy. Czy doświadczenie ma w tym przypadku znaczenie?
Kiedy opłaca się napisać podanie o pracę?
Podanie o pracę warto napisać w przypadku, gdy nie masz doświadczenia, a chcesz pokazać motywację jako kandydat do pracy. Sprawdzi się również w przypadku obleganego stanowiska, a przedsiębiorstwo szuka na nie rzadko pracowników. Również polecane jest w sytuacji, gdy odbyłeś staż w danej firmie, a nie szuka ona nowych pracowników i nie prowadzi rekrutacji. Podobnie, gdy chciałbyś pracować w przedsiębiorstwie, które nie przeprowadza obecnie rekrutacji.
Podanie o pracę bez doświadczenia
Dopiero zaczynasz karierę zawodową? Dowiedz się, jak napisać podanie o pracę bez doświadczenia. Nie ma znaczenia, czy jesteś uczniem, maturzystą czy potrzebujesz napisać list motywacyjny – można je napisać w skuteczny i atrakcyjny dla rekrutera sposób. Weź pod uwagę wygląd dokumentu, co wpłynie na wzrost szansy zaproszenia na rozmowę kwalifikacyjną.
Podczas pisania podania o pracę pokaż, że zależy Ci na konkretnym stanowisku lub chcesz dołączyć do konkretnego przedsiębiorstwa. Nie potrzebujesz rozbudowanego doświadczenia – wystarczy, że opiszesz swoje zalety. Pamiętaj również o:
danych osobowych,
nagłówkach i formach grzecznościowych,
przedstawieniu swojej kandydatury – umiejętności i osiągnięcia,
rozwinięciu,
zakończeniu.
Możesz także skorzystać z biura pośrednictwa pracy.
Jakie są najważniejsze informacje?
Chcesz się wyróżnić i zostać lepiej zapamiętanym? Dostępny w Internecie wzór podania o pracę powinien zawierać następujące informacje:
datę i miejscowość,
imię i nazwisko – adres i dane kontaktowe,
dane przedsiębiorstwa,
treść z tytułem – „Podanie o pracę”,
podpis,
inne: informacja o załącznikach.
Co powinno zawierać podanie o pracę?
W podaniu o przyjęcie do pracy powinna się przede wszystkim znaleźć informacja, na jakie stanowisko w przedsiębiorstwie chcesz aplikować. Następnie uzasadnij, dlaczego jesteś wymarzonym kandydatem na wybrane stanowisko. Opisz dokładnie swoje:
umiejętności,
doświadczenie,
zainteresowania,
osiągnięcia.
Nie rozpisuj się – wszystkie informacje zaprezentujesz w CV. Nie zapomnij o powiadomieniu o dokumentach, jakie dołączasz.
Zakończenie podania o pracę
Zastanawiasz się, jak napisać podanie o pracę? Zadbaj o odpowiednie zakończenie. Najlepiej, aby znalazło się w nim zachęcenie rekrutera do kontaktu i wyrażenie nadziei na spotkanie. Najlepsze będą ogólne stwierdzenia na przykład chęć osobistego spotkania się i opowiedzenia więcej o swoim doświadczeniu. Zakończenie może przypominać to do listu motywacyjnego. W tym celu możesz zaproponować rozwiązanie jakiegoś problemu. Możesz także pokazać, że podzielasz wartości firmy. Nie zapomnij przy tym o wysłaniu w załączniku CV. Jeśli chodzi o samo zakończenie, to najlepsze będą zwroty grzecznościowe typu „Z poważaniem” lub „Z wyrazami szacunku”. Nie zapomnij o podpisie!
Ogólne wskazówki do podania o pracę
Znasz już wzór do podania o pracę. Następnie zadbaj o wygląd CV. Jest to ważne dla pracodawców i rekruterów. Sprawdź również, czy podanie nie zawiera błędów językowych i stylistycznych. Będzie to wpływać na Twój profesjonalizm. W przypadku wysyłania podania i CV e-mailem upewnij się, że zawiera on ciekawy tytuł i treść. Najlepiej wyślij wszystko w formacie PDF, który otwiera się na każdym urządzeniu. Dobrze, aby w podaniu o pracę i CV znalazła się specjalna klauzula ze zgodą na przetwarzanie danych osobowych. Jej brak powoduje pominięcie w udziale w rekrutacji. Nie zapomnij o zachowaniu form grzecznościowych. Przy tworzeniu CV możesz być kreatywny, natomiast podanie powinno być tradycyjne.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana