Jak rozliczyć cudzoziemca bez numeru PESEL?

Kwestia rozliczeń podatkowych cudzoziemców przebywających na terenie Polski bywa często kłopotliwa dla tych osób oraz pracodawców. W szczególności dotyczy to sytuacji, gdy obcokrajowiec nie posiada jeszcze nadanego PESEL-u. W tym artykule postaramy się przedstawić, jak prawidłowo i legalnie rozwiązać ten problem.
Rozliczenia PIT-11 za cudzoziemca – zmiany w przepisach
Do niedawna istniała możliwość rozliczenia cudzoziemca bez numeru PESEL, wystarczyło podać w odpowiednich miejscach serię i numer paszportu oraz wpisać w polu dotyczącym NIP-u "9999999999". Niestety, wprowadzone zmiany legislacyjne sprawiły, że od 2022 roku takie zeznanie nie jest już możliwe.
Obowiązek posiadania numeru PESEL przez obcokrajowców
Zmiany w przepisach wprowadzone od 1 czerwca 2021 roku dotyczą wszystkich cudzoziemców przebywających na terenie Polski, którzy do tej pory posługiwali się NIP-em lub paszportem dla celów podatkowych. Zgodnie z nowymi regulacjami, obcokrajowcy są teraz zobowiązani posiadać PESEL. Tym samym, rozliczanie podatków obcokrajowców z błędnymi numerami identyfikatorów podatkowych nie jest już dozwolone. Jedynym prawidłowym identyfikatorem jest natomiast numer PESEL.
Jak uzyskać numer PESEL dla celów podatkowych?
Aby otrzymać numer PESEL dla celów podatkowych, cudzoziemiec powinien zgłosić się do urzędu gminy, w której zamieszkuje. Proces ten może się różnić w zależności od konkretnej gminy, jednak zwykle obejmuje złożenie stosownego wniosku oraz przedstawienie odpowiednich dokumentów, takich jak dowód tożsamości (np. paszport) oraz dokument potwierdzający meldunek na terenie Polski. Warto dodać, że uzyskanie numeru PESEL jest niezbędne nie tylko w kontekście rozliczeń podatkowych, którymi dla cudzoziemców w Poznaniu zająć się może biuro rachunkowe MBJ Biznes, ale także przy załatwianiu innych formalności związanych z pobytem i pracą na terenie naszego kraju.
Podsumowując, od 1 czerwca 2021 roku do rozliczeń podatkowych w przypadku rozliczeń cudzoziemców obowiązkowe stało się posiadanie numeru PESEL. Dlatego też kluczowe jest, aby osoby te zgłosiły się do urzędu gminy w celu uzyskania tego identyfikatora. Dlatego pracodawcy zatrudniający obcokrajowców powinni sprawdzić, czy ich pracownicy posiadają wymagane numery identyfikacyjne. Tylko w ten sposób będą oni bowiem w stanie uniknąć problemów związanych z błędnymi danymi w zeznaniach podatkowych.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Teampower Service Sp. z o. o. Sp. k.
Praca tymczasowa - agencje woj. wielkopolskie62-064 Plewiska, Grunwaldzka 517C lok. 6
-
Paulina Synoradzka
Praca tymczasowa - agencje woj. śląskie42-209 Częstochowa, Aleksandra Szymona Grabary 3