Jak zarejestrować się w urzędzie pracy?

Jak zarejestrować się w urzędzie pracy?

Utrata pracy nie musi być końcem świata. Podobnie jest z rejestracją jako bezrobotny w urzędzie pracy. Wiąże się to z szeregiem korzyści. Dlatego dowiedz się, jak wygląda cały proces. Sprawdź, jakie warunki należy spełnić, aby się zarejestrować. Jakich dokumentów będziesz potrzebować? Odpowiadamy na nurtujące pytania w naszym artykule!

Jak się zarejestrować w urzędzie pracy?

Chcesz się zarejestrować jako bezrobotny w urzędzie pracy? Możesz tego dokonać na 3 sposoby. Po pierwsze, możesz się zarejestrować elektronicznie. W tym celu wnieś wniosek z załącznikami w formie elektronicznej. Będziesz potrzebować podpisu elektronicznego bądź profilu zaufanego. Wówczas nie musisz składać wizyty w biurze pracy. W ten sposób osoba dostanie na konto decyzję o przyznaniu jej statusu bezrobotnego bądź poszukującego pracy. Możesz także dostać prawo do zasiłku w formie elektronicznej.

Po drugie, możesz się zdecydować na prerejestrację. Sprowadza się ona do złożenia do urzędu pracy wniosku w formie elektronicznej. Dzięki temu będziesz mógł się umówić w odpowiednim terminie. Potwierdzisz wtedy przekazane dane i dostarczysz załączniki. Co ciekawe, jeśli nie posiadasz profilu zaufanego, a masz dostęp do konta elektronicznego w banku, możesz potwierdzić swoją tożsamość w ten sposób i założyć profil zaufany. Wówczas nie będziesz musiał składać wizyty w punkcie. Dobrze, abyś dokładnie zapoznał się z informacjami na ten temat. Po trzecie, możesz osobiście odwiedzić placówkę.

Dokumenty wymagane do rejestracji

Wybierasz się do powiatowego urzędu pracy? Nie zapomnij o następujących dokumentach:

  • dyplomie – w tym świadectwie ukończenia szkoły czy zaświadczeniach o ukończeniu szkoleń lub kursów,

  • dowodzie osobistym – lub inny dokument, który potwierdzi tożsamość,

  • świadectwach pracy.

Istotny jest także dokument o przeciwwskazaniach do wykonywania danych prac, jak również orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.

Kto może iść na bezrobocie?

Bezrobotnymi nie można nazwać osób zatrudnionych, czy wykonujących pracę zarobkową na umowę o dzieło czy zlecenie. Zarejestrować się w urzędzie pracy w Warszawie czy innym mieście nie mogą osoby, które prowadzą działalność gospodarczą, której nie zawiesiły.

Warto jednak wiedzieć, że istnieje pewien przepis. Zapisane jest w nim, że na bezrobocie mogą iść osoby nieotrzymujące miesięcznego przychodu w wysokości, która przekracza połowę minimalnego wynagrodzenia za pracę. Limit nie jest związany z przychodami, które otrzymuje się z tytułu odsetek bądź innych przychodów od środków pieniężnych, które znajdują się na bankowych rachunkach. Można o tym przeczytać w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. h) w ustawie o promocji zatrudnienia.

Istnieją w związku z tym pewne wątpliwości. Z pewnością zastanawiasz się teraz, czy osoba, która zarabia na umowie zlecenie mniej niż połowa minimalnej pensji, może iść na bezrobocie? Niestety nie. Aktywność zawodowa wyklucza bycie na bezrobociu. Wysokość przychodów nie ma w tym przypadku znaczenia. To, że jest się zatrudnionym lub podjęcie pracy zarobkowej przyczynia się do braku opcji czy utraty statusu osoby bezrobotnej. Nie można jednocześnie pracować i być bezrobotnym.

Aby zarejestrować się jako bezrobotny, trzeba spełnić parę warunków:

  1. być osobą pełnoletnią – przed 60. lub 65. rokiem życia,

  2. nie wykonywać pracy zarobkowej,

  3. nie prowadzić własnej działalności,

  4. nie pobierać renty czy innych świadczeń społecznych.

Dlaczego warto się zarejestrować w urzędzie pracy?

Chociaż cała procedura może się Ci wydać skomplikowana i czasochłonna, warto skorzystać z tej opcji. Możesz się w końcu ubiegać o zasiłek dla bezrobotnych. Wymaga to jednak spełnienia kilku warunków. Przykładem jest wymóg przepracowania co najmniej 365 dni przez 18 miesięcy, co musi poprzedzić złożenie wniosku. Poza tym masz wówczas prawo do ubezpieczenia zdrowotnego, zarówno dla siebie, jak i rodziny. Pozwala to także na korzystanie z doradztwa zawodowego i pośrednictwa pracy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.